General
Outline
In order to prevent as many irreversible accidents as possible by providing online safety education, we intend to develop an LMS that can provide active and proactive interactions with the users by enhancing the Moodle UI and features like the followings:- A Voice User Interface (VUI) enables learning through interactions by voice or sound, and starts to talk to learners from the LMS side via smart speakers.
- A chatbot interface that enables learning by interactions through SNS that learners use on a daily basis. As with a VUI, interactions from the LMS can be started without any operation from learners.
- An original Moodle Analytics model that enables proactive instructions and interventions for high risk of failure learners based on the prediction of the learner's behavior.
- An engine that can estimate the mental state of a learner based on the learning logs and the user's biological information (such as brain waves and respiration) that enables adaption of the LMS behavior according to the estimated mental state.
これまでの研究活動
Deep Neural Networkにより学習者の生体情報(脳波、呼吸など)から心的状態を推定する機構を構築し[1][2]、高い精度での心的状態推定の結果が得られている。また、ユーザにとって心理的により身近なUI(ユーザインターフェイス)として、Moodle上の小テスト受験やドキュメント検索ができる音声UIを開発し[3]、LINE Messaging API のアカウントリンク機構によりMoodle上のユーザ固有の情報を扱えるLINEチャットボットUIを開発した[4]。これによりユーザは、明示的にログインせずにMoodleを操作でき、プッシュ型での情報配信を受けることも可能となった。加えて、Moodleの標準機能「アナリティクス」用の独自の推定モデルと上述の心的状態の推定機構との連携が可能となるプラグインを開発[5](下図)し、学習者行動の予測に基づくプロアクティブな(成績評価が確定する前に先回りしての)介入により、効果的な安全教育を可能とする仕組みを構築することができた。
[1] Matsui Tatsunori, Tawatsuji Yoshimasa, Fang Siyuan and Uno Tatsuro, "Conceptualization of IMS that Estimates Learners’ Mental States from Learners’ Physiological Information UsingDeep Neural Network Algorithm", In Proceedings of Intelligent Tutoring Systems, 1(63-71), 2019[2] 松居辰則, 生体情報を用いた学習者の心的状態推定と学習支援の試み, 教育システム情報学会論文誌,36(76-83), 2019[3] Toshihiro Kita, Chikako Nagaoka,Naoshi Hiraoka and Martin Dougiamas, “Implementationof Voice User Interfaces to Enhance Users’ Activities on Moodle” In Proceedings of 2019 4th International Conference on Information Technology (InCIT), 1(104-107), 2019[4] T.Kita,C.Nagaoka, N.Hiraoka and T.Molnar, "Development of a Moodle UI Using LINE Chat for Casual Learning asa Part of a Learner Assistive LMS.", In Proceedings of 2020IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning forEngineering (TALE), 1(927-929), 2020[5] 喜多敏博, 松居辰則: 学習者の心的状態も加味したMoodleアナリティクスを用いたプロアクティブな学習者支援, 人工知能学会先進的学習科学と工学研究会資料92巻, 2021